Svar: Far skal væk i 4 uger

6. november 2010

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Græsenke

Mange forældre må rejse i forbindelse med deres arbejde og det kan sagtens gå fint og uden problemer :)

Nogle arbejder på boreplatforme, andre sejler, nogle er soldater - der findes mange jobs, hvor man er væk hjemmefra i flere måneder. Det stiller naturligvis nogle krav til familien, det er en anden måde at leve på, men det kan godt lade sig gøre, at få det til at fungere.

Hos jer lyder det som en engangs periode, det lyder ikke som noget der vil ske jævnligt, men måske en gang imellem og det er helt okay. Det er sådan at børn har det man kalder for primære og sekundære omsorgspersoner og det er vigtigt for børns udvikling, at de har tilknytning til vigtige voksne.

Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Det er det man kalder for de primære omsorgspersoner og barnet vil normalt have især to primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Børn har også sekundære tilknytningspersoner, som de naturligt vil bruge, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor osv. Det er altså en person barnet bruger, når mor eller far ikke er der. Barnet vil være knyttet til disse personer, barnet vil måske endda elske sine bedsteforældre højt, fordi de er meget knyttet og bruger meget tid sammen - men det vil stadig være på en anden måde end måden barnet elsker mor og far på ...

Når far er væk så vil din dreng have dig - som hans primære omsorgsperson og bedsteforældrene vil naturligt også kunne fylde lidt af savnet af far ud - men far bliver de jo aldrig og jeres dreng vil naturligt savne sin far.

Han vil have en alder, hvor han ikke kan forklares at far kommer igen, han er for lille til at forstå små forklaringer og han kan slet ikke forholde sig til tid og ...

Annonce

... sted. Han vil ikke kunne forstå hvor far er henne og han vil ikke kunne spørge efter ham, når han savner ham, derfor vil det naturligt være forvirrende for jeres dreng. Men han vil jo stadig have dig og hans helt basale behov vil naturligt blive dækket, han vil være helt okay netop fordi han jo er naturligt knyttet til jer begge to og når den ene mangler overtager/erstatter den anden og modsat :)

Det vil være ganske udmærket at fra en gang imellem bruger skype, så jeres dreng kan se og høre at far er der et eller andet sted og ikke er forsvundet. Det vil være med til at give lidt bevidsthed om at far er der og vil naturligt kunne gøre savnet lidt mindre, også selvom han ikke er ældre.

Samtidig skal man dog ikke forvente at han vil kunne koncentrere sig særligt længe om at tale eller kigge på far og nogle gange vil han måske være optaget af andre ting som interesserer ham mere - lige der hvor far måske ringer. Men brug det, skade gør det i hvert fald ikke og det vil helt sikkert også være dejligt for far at kunne følge lidt med i hvad der sker hjemme.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

For det vil naturligvis være svært for far, det vil være et større savn for far end for jeres dreng. Og far skal også være forberedt på at jeres dreng vil virke afvisende overfor far, når de mødes igen. Han vil sandsynligvis ikke over til far, han vil ikke være på fars arm, han vil ikke have at far rører ham osv. Det vil være en helt normal reaktion og børn vil naturligt ofte afvise den forældre, som har været væk.

Han skal dog nok blive glad for far igen, men giv tid og så er det vigtigt at far prøver at være helt sig selv, virker imødekommende, glad, at han ikke bliver ked af at blive afvist, men holder lysten og motivationen og viser "jeg vil dig rigtig gerne". Ligesom I forældre skal vise glæde ved hinanden og han skal se at du knuser og krammer far og derved se at far er god nok :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke til jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor